Joulusaunamatka 19.-21.1.2018

Matka alkoi perjantaina lämpimillä kohtaamisilla Turun Ortodoksisen kirkon edustalla, josta linja-autoliikennöitsijä viidennessä polvessa, herra Frans Rindell pakkasi seurueen nahkaisilla penkeillä varustettuun ja tyylikkästi sisustettuun mersun minibussiin. Kuten kaikilla retkillä kouluajoista lähtien, takapenkin valloittivat seurueen äänekkäimmät ”isot pojat”. Reissun ensikertalaiset sijoittuvat auton etuosaan jääden hieman kuikuilemaan missä tunnelmissa matka lähtisi käyntiin. Matkan järjestäneet, juuri 40-vuotta täyttäneet, melko isot pojat, Pasi Tocklin ja Fredrik Strandberg repäisivät urheilukassinsa auki ja ensimmäinen hamsterin aivastus kuultiin autossa samaan aikaan minibussin pyörien pyörähtäessä liikkeelle. Kulkuneuvo oli jokaista paikkaa myöten täynnä ja kolmituntinen matka hitsasi porukan loistavasti yhteen. Ennen perille pääsyä Haikon kartanoon myös me ensikertalaiset olimme päässeet oikein hienosti mukaan porukkaan.

Perillä majoituimme mukaviin hotellihuoneisiin ja ilta jatkui hyvän illallisen kautta vapaamuotoisella tervetuliaistilaisuudella. Ensikertalaisten Joulusaunamatkaa tukevan Perttu ja Viitanen -säätiön perustajat senaattori Perttu Tuominen ja kunniajäsen Ari Viitanen kertoivat tilaisuudessa halunneensa säätiön avulla tukea ja rohkaista nuorempien jäsenten osallistumista koko viikonlopun mittaiseen Joulusaunamatkaan, joka on ehdottomasti paras tapa tutustua etenkin kamarimme kokeneempaan kaartiin. Kiitosten ja maljapuheiden jälkeen keskustelu illan aikana polveili nuorkauppakamaritoiminnasta bisnekseen ja johtamiseen, huumoria unohtamatta, yön pikkutunneille asti.

Lauantain pääpäivä käynnistyi hotelliaamiaisella, jonka jälkeen senaattori Kaisa Rantala vei yllätyksenä meidät oluiden maistelutilaisuuteen paikalliseen kievariin. Kaikki eivät vielä näin aikaisin päivästä halunneet osallistua alkoholin maisteluun, vaan tyytyivät sivistämään tietouttaan vain teoriatasolla. Pasi kävi kävelyllä.

Lauantain iltapäivä kului rattoisasti saunoen ja chillaten hirsirakennuksessa Haikkoonselän rannalla. Saunassa käytiin tiukka saunavisa, jonka voitti lopulta myöhemmin illalla esitetyllä finaalikysymyksellä jäsen Antti Salmilahti. Onnea Antti!

Perinteitä kunnioittaen saunamatkan virallisin osuus oli iltagaala, jossa maittavan illallisen jälkeen jatkettiin ohjelmalla, seremoniamestarina vielä tuolloin istuva puheenjohtajamme Heikki Sainio, jonka rennolla ja varmalla otteella aloitettiin jakamalla Joulusaunamatkan viralliset palkinnot. Vuoden konkari -palkinnon eli ultramodernin kävelysauvan pokkasi poispotkittava Fredrik Strandberg. Saunamajuri palkinto ojennettiin Perttu Härmälälle, Flame palkinto Perttu ja Viitanen -säätiölle ja Zombielusikka allekirjoittaneelle.

Lopulta siirryttiin ehkäpä saunamatkan siihen todelliseen ytimeen, jossa jouduimme hyvästelemään 40-vuotta täyttäneet kamarimme jäsenet Johanna Saarisen, Fredrik Stranbergin ja Pasi Tocklinin. Paikalle päässeen Fredrikin ja etänä hyvästellyn Johannan jäähyväisten jälkeen oli Pasin vuoro saada kevyt kaverillinen potku takamukseen. Kaisa Rantalan, Ari Viitasen, Laura Karlssonin ja Heikki Sainion muodostama kuoro alkoi täytenä yllätyksenä laulaa Pasille laulua, jonka sanat eivät ehkä aivan vielä avanneet hetken päästä tapahtuvaa edes sankarille itselleen. Laulun ja muisteluvideon päätteeksi Pasi ”Bond” Tocklin kruunattiin kamarimme kunniajäseneksi #007 ja kuulimme Pasin vaimon sekä Pasin kamarikummin Tuomas Haanpään tunteita pintaan nostattaneet onnittelupuheet videon välityksellä. Kimmo Hollmén ja Juha-Pekka Sainio olivat saapuneet autolla paikan päälle vain tämän yhden illan ajaksi kunnioittamaan Pasin valintaa kamarimme elinikäisten jäsenten harvalukuiseen joukkoon.

Gaala oli antanut syytä juhlaan ja illan hämärtyessä käytiin monen monituista mielenkiintoista keskustelua lasillisten ääressä. Aamulla useat meistä hyppäsivät poreilemaan ja loikoilemaan Haikon kartanon kylpylään erilaisiin altaisiin. Puolen päivän jälkeen yllättävänkin kirkassilmäinen seurue suuntasi Fransin kyydissä kohti Turkua erittäin kauniin ja aurinkoisen pakkassään saattelemana.

Ensikertalaisena nautin reissusta todella paljon ja nuorkauppakamarin energisoiva ilmapiiri oli myös tällä varsin vapaamuotoisella reissulla vahvasti läsnä. Suosittelen myös Sinua osallistumaan ensi vuonna tälle mahtavalle reissulle!

Perttu ja Viitanen -säätiö
Perttu ja Viitanen säätiö tarjoaa vuosittain vähintään yhdelle Joulusaunamatkan ensikertalaiselle matka-avustuksen.

Epäviralliset palkinnot
Reissun kauppias (Reissu sumuttaja, Perttu H. huom.) Jan-Eric Breitholtz

Osallistujat
Senaattorit Perttu Tuominen ja Kaisa Rantala. Kunniajäsenet Jan-Eric Breitholtz, Laura Karlsson, Jenni Korhonen, Pasi Tocklin ja Ari Viitanen. Jäsenet Kimmo Hollmen, Perttu Härmälä, Tuure Karppimaa, Terhi Rutanen, Heikki Sainio, Juha-Pekka Sainio, Antti Salmilahti, Otto Salonen, Fredrik Strandberg ja Frans Rindell (Kuljetukset).