Mitä jengi duunaa? Pääsuunnittelija Tuomo Mäkiranta

Pääsuunnittelija – Chief Design Engineer – Elomatic

Olen 36 – vuotias uusi Turkulainen. Kotoisin olen Porista ja muutin töiden perässä Turkuun vuonna 2017. Liityin Airiston Nuorkauppakamariin Porin Nuorkauppakamarista, jossa ehdin hyvin tutustua nuorkauppakamarin toimintaan. Työskentelen Elomaticilla Turun pääkonttorissa pääsuunnittelijana tehden koneteknistä suunnittelua teollisuus- ja laivaprojekteihin. Ohessa on erään esimerkkityöpäivän sisältöä:

Klo 08:30

Työpaikalla palaveri projektipäällikön kanssa. Aiheena rakennettavan laivan sisustussuunnittelun asiat. Laivat sisältävät paljon erilaisia pintamateriaaleja ja näiden alla olevia tukirakenteita. Laivan sisustassa on myös lukuisien eri järjestelmien komponentteja. Esimerkiksi laivan hyttikäytävän katossa on useita sisustapaneeleita, joissa on kussakin sisustusvaloja, sammutusjärjestelmän sprinklereitä, ilmanvaihtokanavia tai vaikkapa kaiuttimia sekä kytkimiä. Sisustuspaneelien alla kulkee mm. sähkö- ja vesilinjoja, jotta komponentit toimisivat. Laivaa rakennettaessa kaikkien suunniteltujen linjojen, komponenttien ja systeemien tietojen on oltava synkroonissa, jotta rakennusvaiheessa kaikki sujuisi mahdollisimman sujuvasti.

klo 10:00-11:00

Pääsuunnittelijan roolissa on kyettävä etsimään ja yhdistämään eri työlajien informaatiota ja tuottaa työkuva-aineistoa, jonka avulla laivaa ja esivalmisteita kyetään valmistamaan. Laivaa rakentava telakka voi sijaita eri paikkakunnalla kuin suunnittelupaikka. Suunnitteluinsinöörin työ on pääosin suunnitteluohjelmistojen käyttämistä ja palavereissa istumista.

11:00-11:30

Lounas verkostoituen eri osastojen työntekijöihin. Yritys toimii monella eri toimialalla ja väkeä on paljon. Oman ruokalan lisäksi voi lounastaa Aurajoen jokilaivoilla.

12:00-16:30

Suunnittelua ja eri aineistojen läpikäyntiä.

Työura:

Työurani on pääosin Telakkapainotteinen, sillä olin 2009-2017 töissä Porin Mäntyluodon telakalla, jonka pääpaino oli kansainvälisen öljyteollisuuden porauslautoissa sekä merenpohjan putkistomoduleissa, jotka pumppaavat öljyä mereltä mantereelle jopa yli kilometrin syvyydessä tälläkin hetkellä. Vietin myös kaksi vuotta Olkiluoto 3 työmaalla. Työurani aikana olen ollut suunnittelemassa ja kehittämässä rakennusideologioita, operaatiota ja työturvallisuuteen viittaavia muita asioita.

Olen ollut mukana 5 porauslauttaprojektissa, useissa syvänmeren putkistomoduliprojekteissa sekä monissa muissa kansainvälisissä projekteissa. Voitimme turvallisuuspalkintoja hyvästä työstämme erittäin haastavissa ympäristöissä. Työympäristöni on ollut pääosin kansainvälinen ja työssäni olen ollut tekemisissä mm. ranskalaisten ja yhdysvaltalaisten kanssa. Vietin myös Norjassa merioperaatiossa monia viikkoja, jossa kuntotaso joutui koetukselle. Englanninkieli on ollut usein työkielenä. Kehitän osaamistani Nuorkauppakamarin lisäksi lukien teknologiaosaamisen johtamisen ylempää AMK tutkintoa Turun ammattikorkeakoulussa.

Elomatic konsernin pääkonttorissa Turussa suunnitellaan mm. laivoja

Kuva Norjalaisesta kaupungista työmatkalta. Työ vaatii joskus matkustamista. Kuva vuodelta 2017, jolloin olin vielä edellisen työnantajan palveluksessa.

Porauslautan runko työn alla. Rakentaminen on iso ja vaativa prosessi joka työllistää useita eri alan ammattilaisia.