Mitä jengi duunaa? Mainostoimistoyrittäjä Melina Schmidt

Mitä jengi duunaa? Mainostoimistoyrittäjä Melina Schmidt

Nuorkauppakamarissa olen tutustunut huikeisiin tyyppeihin, artikkelin kuvan on ottanut kamarimme jäsen Katri Haavisto.

Moi, kiva tutustua!

Olen Mel, 29-vuotias oman elämäni ninja Turusta. Jos ihan vakavasti puhutaan, ajattelin lapsena, että juurikin ninja – tai vähintäänkin salainen agentti olisi minulle sopiva ammatti.

Mainostoimistoni Schmidt Communications Oy täytti maaliskuussa viisi vuotta. Tuotamme asiakkaillemme verkkosivustoja ja -kauppoja, sekä jeesaamme heitä tekemään bisnestä verkossa. Erityisen paljon minua kiinnostaa se, kuinka lähes jokaisesta liiketoiminnasta ja toimialasta on löydettävissä jokin osaamisen alue, joka voidaan tuotteistaa verkossa myytäväksi paketiksi.

Koulutukseltani olen graafinen suunnittelija. Työhistoriani aikana olenkin saanut hyödyntää tätä osaamista jos jonkinmoisissa tehtävissä. Olen suunnitellut 20 metriä leveitä printtejä festivaaleille, lukuisia etikettejä, sekä hurjan määrän erilaisia julisteita ja mainoslehtisiä. Asia johon en kuitenkaan vielä(kään) ole tottunut on se, kun näkee työnsä lehdessä tai esimerkiksi paikallisessa ravintolassa.

Yrittäjyydessä minua on aina kiehtonut mahdollisuudet käydä tuumasta toimeen. Rakastan sitä, kun saan käyttää luovuuttani ilman rajoja – pienistäkin ideoista saattaa syntyä vaikka mitä, jos niitä lähtee toteuttamaan.

Syksyllä 2017 julkaisimme kirjoittamani Menesty somessa, 30 + 5 ideaa sisältömarkkinointiin e-kirjan. Silloin ei vielä niin isosti puhuttu digituotteista, eikä minulla ollut haisua, kuinka tällainen kirja kirjoitettaisiin, markkinoitaisiin, saati myytäisiin. Opus on kuitenkin edelleen ostettavissa ja tähänkin päivään mennessä myydyin digitaalinen tuotteemme.

E-kirja toimi katapulttina koulutus-sektorille, josta on tullut tärkeä osa toimintaamme. Muutaman kerran vuodessa käyn kouluttamassa yrittäjiä sekä erilaisia yhteisöjä aiheista #some, #sisältömarkkinointi ja #brändäys. Muutama päivä sitten pidin luennon sosiaalisen median markkinoinnista Turun ammatti-instituutissa verkon välityksellä.

Viime kesänä sain ahaa-elämyksen, jälleen sellaisen päähänpiston joka oli toteutettava. Syntyi Brändininja. Konsepti on oppimisalusta pienyrittäjille, jotka haluavat tehostaa digiviestintää ja hyödyntää henkilöbrändiään myynnin tukena. Elokuussa 2019 lanseerasimme ensimmäisen verkkokurssimme, Henkilöbrändin kivijalka.

Tämän tekstin kirjoitushetkellä elämme poikkeuksellista aikaa. Toisaalta epämukavissa tilanteissa syntyy muutosta ja kehitystä parempaan. Kun pandemian vaikutukset yrittäjäkentässä alkoivat näkyä, halusin osaltani mahdollistaa pienyrittäjien näkymisen uudelle yleisölle.

Yrittäjän päiväkirjat on uusin projektimme, jossa eri alojen toimijat kertovat arjestaan meneillään olevan hurlumhein keskeltä. Blogin kirjoittajat ovat tosielämän supersankareita, yrittäjiä, jotka kertovat kuinka korona on muuttanut arkea, kuinka he ovat löytäneet uusia mahdollisuuksia tehdä liiketoimintaa ja mitä he ovat tilanteesta oppineet.

Vaikka jossain virallisessa dokumentissa lukee toimitusjohtaja Schmidt, en ikinä ole nähnyt itseäni tässä roolissa sanan varsinaisessa merkityksessä. Jos jostain haluaisin olla tunnettu, niin rohkeudesta toteuttaa, epäonnistua ja löytää uusia näkökulmia tekemiseen. Olen siitä onnellisessa asemassa, että saan päivittäin tehdä töitä uskomattoman innovatiivisten ihmisten kanssa.

Vaikka ninjan ura jäi haaveeksi, koen merkityksellisyyttä siinä, mitä saan työni kautta tehdä. Jatkuva alan vaatima itsensä kehittäminen ja opiskelu pitää mielen aktiivisena.

Mel

PS. Verkostoidutaan somessa! Parhaiten löydät minut Instagramista nimellä @iammelschmidt.