Pyörrettä tankkiin!

Pyörrettä tankkiin!

Poikkeuksellinen kevät on tuonut vesille varmaankin ennätysmäärän uusia veneilijöitä. Osa saa siitä uuden mukavan harrastuksen ja tavan viettää aikaa, osa palaa kesän jälkeen muihin puuhiin. Niin tai näin, veneily on harrastuksena yhä useamman tavoitettavissa. Veneajokorttia Suomessa ei toistaiseksi ole, mutta se ei tarkoita sitä, että veneilyssä kaikki olisi itsestään selvää.

Tässä kirjoituksessa pohditaan moottoriveneilyä ja polttoaineen kulutusta. Yhä useampi ensimmäinen oma vene tai vuokravenekin on noin kuusi metriä pitkä avovene tai daycruiser -tyyppinen tuulilasivene, jossa on noin 100 hevosvoimainen perämoottori. Moottorivene kuluttaa kaiken sen polttoaineen, mitä tankkiin laittaa, mutta siihen, kuinka nopeasti tankki tyhjenee, voi vaikuttaa!

Vesillelaskun aikaan veneen pohja lienee puhdas, joten tässä vaiheessa levä, lima tai näkit eivät vielä vaikuta kulkuun ja polttoaineen kulutukseen. Mutta tämä on syytä muistaa pitkin kautta, pidä veneen pohja puhtaana.

Veneretkelle lähdettäessä mukaan tulee kaikenlaista tavaraa ja painoa alkaa kertyä. Veneen kuormaaminen ja hyvä painopiste vaikuttavat kulkuasentoon, liukuunlähtöön ja tätä kautta kulutukseen. Kulkuasentoon liittyen useassa veneessä on trimmilevyt tasaamaan sivuttaiskallistusta, sekä moottoritrimmi, jolla vaikutetaan veneen pitkittäissuuntaiseen asentoon. Kokeile moottoritrimmiä aktiivisesti.  Tässä ei ole olemassa mitään perusasetusta, jolla pärjäisi kaikissa kuormissa, keleissä ja nopeuksissa. Trimmin käyttö on helpoin ja ehkäpä myös hauskin tapa saada kulutusta pienennettyä. Käytä siis trimmiä aktiivisesti ja huomio sen vaikutus myös peräaallon kokoon, yllätyt!

Oma ajotapasi vaikuttaa merkittävästi kulutukseen. Tutki ja löydä sopiva nopeus eri tilanteisiin. Kiihdytä reippaasti liukuun, vähennä kaasua hieman ja aseta vene sopivaan matkanopeuteen. Kulutus tippuu mukavasti, vaikka matkanopeus säilyy. Kun taas pudotat veneen liu’usta alas, pudota kunnolla, älä jätä venettä kyntämään perä alhaalla ja keula ylhäällä. Polttoainetta palaa ja peräaalto huuhtoo rannalla olijoilta jäät Gin Tonicista. Liu’usta pudottamisen jälkeen kiihdytä kevyesti uudelleen, saavutat lähes saman ajonopeuden, mutta vene kulkee paljon tasapainoisemmassa asennossa ja pienemmällä peräaallolla.

Moottoriveneily on aktiivista puuhaa, kokeile asioita ja opi, ota muut huomioon ja nauti vesilläolosta!

Pasi Tocklin
Kunniajäsen #007

 

Haluatko olla tollo merellä?

Pelaa kesän ykköspeliä Tollot Merellä – saat omasi verkkokaupasta